STORYTELLING & STORYDOING

The BMW e-Challenge.

Een kaal maanlandschap, 21 km klimwerk en een gierende mistral: de Mont Ventoux is het decor van vele legendarische verhalen. In 2014 voegde BMW daar een eigen hoofdstuk aan toe: 2 BMW e-Testdrivers ondernamen een poging om de Reus van de Provence met een BMW Cruise e-Bike te beklimmen. Een unieke rit Bornem-Mont Ventoux-Bornem, met terugkomst binnen de 48 uur na vertrek.

Background Image

Situatie

BMW Aftersales kondigt elk jaar vaste voorjaaracties aan op een waaier aan accessoires & lifestyle producten. In 2014 kwam daar een belangrijke première bovenop: de lancering van de BMW Cruise e-Bike.

Situatie

Hoe zetten we vijf uiteenlopende actie-elementen in de kijker tijdens één overkoepelende campagne? Hoe overstijgen we de onverteerbare klassieke promofolder, zonder het vaste budget te overschrijden?

Background Image

Uitdaging

We verlieten de platgetreden communicatiewegen en zetten alle campagnemiddelen in op een unieke BMW Experience, met de BMW Cruise e-Bike en twee BMW rijders in de hoofdrol.

Om de interactie, visibiliteit en shareability te verhogen, koppelden we er een nationale wedstrijd aan. In een eerste communicatiegolf werden trouwe BMW klanten via de traditionele kanalen en nieuwe media uitgedaagd voor de ultieme BMW Cruise e-Bike test op de Mont Ventoux. De winnaars kregen een volledig uitgeruste BMW 335d xDrive Berline, twee BMW e-Bikes en een ondersteunend team met volgwagen ter beschikking.

Tijdens een tweede campagnefase konden BMW rijders het avontuur via Facebook, Instagram, de nationale website, newsletters en direct mailings op de voet volgen.

Na afloop van het event kreeg elke klant een BMW e-Challenge magazine in de bus, waarin de accessoires & lifestyle producten naadloos werden geïntegreerd in de publireportages. Klanten werden aangemoedigd om ook hun BMW voor te bereiden op een actieve zomer.

Background Image

Resultaat

  • Activering van 200 testkandidaten. Versterking van de brand community: actieve fans worden beloond en in de schijnwerpers geplaatst.
  • Stijging van verkoopscijfers met 17%.
  • Langlopende, brede campagne met hoge visibiliteitsgraad en shareability.
  • Actief gebruik van alle vaste campagnemiddelen: DM, newsletters, nationale website, app, POS en DDS bij BMW Partners nationaal.
  • Imagebuilding: BMW staat voor avontuur, innovatie en rijplezier.
  • Integratie van BMW producten binnen een groter verhaal.

AWARD: Best Practice Lifestyle, Golden Laurel Wreath, BMW International

#BMWECHALLENGE

Two experienced cyclists won a highly-demanding competition on the BMW e-challenge website and were elected to be the e-Testdrivers climbing the mountain Ventoux in France. An impressive e-Bike event and best practice idea from Belgium where communication, lead generation and sales elements were integrated into one event.

B.S. LOPEZ – AFTERSALES MARKETING BMW INTERNATIONAL