WOM MARKETING & POSITIONERING.

Met de complimenten van Paperkoek.

Begin 2014 vormden illustratrice Leen Van Severen en ik voor het eerst een tweekoppig team. Niet veel later zag Paperkoek het levenslicht: een prettig gestoord, creatief collectief dat met plezier een glimlach op je gezicht schetst en schrijft. Want op papier, kan alles!

Background Image

Situatie

Als fervente liefhebbers van woordspelingen en komische illustraties, ergerden Leen en ik ons al jaren aan diezelfde glitterkaarten die elke winter opnieuw opduiken. Wie anno 2014 nog de moeite doet om een handgeschreven kerstwens te sturen, kan dat maar beter goed doen, dachten wij. Onder het motto ‘dat kunnen wij ook, maar dan beter’, gingen we eind oktober aan de slag.

Uitdaging

  • Opwaarderen van een papieren product in een digitaal tijdperk.
  • Overstijgen van het kitscherige kerstcliché aan de hand van originele ontwerpen.
  • Uitpluizen van een correcte prijszetting: voldoende marge houden op een product met een hoge drukkost en lage verkoopprijs.
  • (Uit)verkopen van een nicheproduct via mond-tot-mondreclame & social media.
Background Image

Oplossing

We ontwierpen 5 unieke kerstkaarten, die we als één kerstpakket konden aanbieden. Een set bestond uit 4 eenvoudige eindejaarsillustraties en 1 luxekaart in letterpress.

Persoonlijkheid troef. Ofte: authenticiteit werkt aanstekelijk, waar marketing tekortschiet. Wij gebruiken onze ‘authenticiteit’ op geen enkel moment als een marketingclaim, maar werkten consequent aan een waarachtig identiteitsconcept. Twee ‘makers’ die meer houden van wat ze doen dan van het commerciële doel. We stonden er dan ook op om alles zelf te doen: van ruwe schets tot eindaflevering.

Paperkoeken communicatie. Een positief verhaal laat zich makkelijker doorvertellen. Met Paperkoek gingen we terug naar de essentie van een start-up, hoe klein ook: eerlijke en mooie producten maken. Geïnteresseerden konden het schets- en drukproces gaandeweg volgen op Facebook en Instagram. Tussendoor lieten we enkele van onze kerstkaarten spelenderwijs tot leven komen via een filmpje en foto’s. Op die manier creëerden we een fijne, kleine spanningsboog tijdens de pakjesperiode voor kerst.

De drempelvrees voorbij: actie & interactie. Iedereen ontvangt graag een kaartje, zelfs als hij ze zelf heeft besteld. Daarom trokken wij drie weekends lang zelf de straat op. Zo stond kerst vorig jaar even écht voor de deur. We bezorgden meer dan 400 pakjes tijdens onze huis-aan-huisrondes. De reacties waren kousenvoetend enthousiast…

Background Image

Resultaat

  • In totaal werden meer dan 2000 Paperkoeken wenskaarten de wijde wereld ingestuurd, met leuke reacties van Alaska, Landegem tot in Singapore.
  • Paperkoek verzamelde 482 Facebook likes op amper 2 maanden tijd.
  • Het eindejaarsfilmpje bereikte meer dan 3200 mensen via Facebook.
  • Moeiteloze mond-tot-mondreclame en tientallen aanvragen voor 2015.

MIJN INBRENG:
CONCEPT, STRATEGIE, COPY & REALISATIE.